Kisah disebalik adik Muhammad Thaqif yang mencipta permainan e-games
Anak lelaki Malaysia yang berumur 12 tahun, seorang wira negara selepas membina permainan e-sukan di sebuah kafe siber dan cuba menjualnya dengan harga RM1 untuk membantu ibunya
– Muhammad Thaqif membelanjakan satu tahun untuk menjalankan permainan di sebuah kafe siber
– Dengan permainan 75 peratus lengkap, pemilik kafe menghapusnya memikirkan ia adalah virus
Seorang kanak-kanak berusia 12 tahun telah memenangi hati sesama rakyat Malaysia selepas dia membina permainan e-sukan menembak zombie sendiri di kafe internet dan kemudian cuba menjualnya secara dalam talian dengan satu ringgit (US $ 0.25) untuk membantu ibunya – hanya mengetahui hasil kerjanya telah dipadamkan oleh kakitangan kedai kerana mereka menganggap ia virus.
Komuniti PC dalam talian telah datang bersama untuk membantu Muhammad Thaqif memenuhi impiannya dengan menteri muda dan sukan Malaysia, Syed Saddiq – penyokong utama e-sukan di negara ini – memberinya lawatan minggu ini.
“Saya bersama pemaju permainan termuda, Thaqif yang belajar di Tahfiz [sekolah agama]. Beliau pernah cuba menjual permainannya sendiri pada RM1 yang telah dibangunkan di kafe siber, “kata menteri itu sambil mengambil gambarnya dengan Muhammad.
“Industri ini dijangka bernilai kira-kira AS $ 4.5 bilion menjelang 2021. Saya mahu meletakkan Malaysia sebagai pelopor di Asean.”
Keluarga Muhammad berpindah dari Bangi, sebuah bandar kira-kira 60km dari Kuala Lumpur, ke kampung Jengka kira-kira 250km jauhnya di negeri Pahang kerana “masalah kesihatannya”, menurut media tempatan.
Muhammad akan menghabiskan masa di kafe internet berhampiran dan bekerja untuk permainannya kerana keluarga itu tidak mampu membeli PC. Beliau berkata permainan itu 75 peratus selesai sebelum ia dipadamkan.
“Assalamualaikum dan hello semua, kepada mereka yang bertanya kepada saya bila permainan saya akan selesai, saya mempunyai berita buruk. Pemilik cybercafe telah memadamkan permainan saya dan datanya” petikan Muhammad di PC Gaming Community Malaysia.
“Saya melawat Cybercafe untuk terus membangunkan permainan, tetapi mereka memberitahu saya ia telah dipadamkan. Saya telah menghabiskan hampir setahun untuk permainan ini, dan produk itu telah dipadamkan. Permainan ini adalah 75 peratus selesai. ”
Permainan ini melibatkan penggambaran zombi dan labah-labah dan dengan gembira untuk Muhammad dan peminatnya, data itu akhirnya dipulihkan oleh pemilik kafe internet selepas kisahnya menjadi viral di Malaysia.
Selain bekerja di dalam permainannya, Muhammad juga membantu ibunya dengan perniagaan dalam talian dan ceritanya menyentuh hati pemain dikalangan mereka ketika mereka bersama untuk membantunya menyelesaikan projeknya.
Dia menerima derma sebanyak RM1, RM5 dan RM100 dan baru-baru ini telah diberikan sebuah komputer oleh seorang imam yang tersentuh oleh keikhlasan anak lelaki itu.
“Hari ini saya mendapat hadiah pc dari ustaz,” tulisnya. “Saya akan cuba menyelesaikan permainan ini tidak lama lagi.”
Malaysia adalah salah satu pelopor e-sukan di rantau ini dan kerajaan telah menjanjikan berjuta-juta ringgit untuk mempromosikan pembangunannya.
Bulan ini, Malaysia akan menjadi tuan rumah kejohanan Dota 2 Major, salah satu acara yang paling berprestij dalam siri ini dan kali kedua Major diadakan di Asia.
“Ini anak lelaki emas Malaysia, teruskan kerja yang baik,” kata seorang pengagum di Facebook, salah seorang daripada beratus-ratus orang yang telah membanjiri media sosial dan laman web berita dengan ulasan sokongan.
“Tahniah saudara, apabila anda membesar, anda akan menjadi aset negara ini,” tulis yang lain.
“Bravo dan tahniah. Anda telah menjadi kebanggaan rakyat Malaysia dan dunia. Kami berdoa untuk kejayaan dan kesejahteraan anda. ”
Leave a Reply